ABC Gezondheid

Groenten beschermen de hersenen

Groenten beschermen de hersenen Een Britse studie luidt de alarmbel over het te lage verbruik van groenten en fruit bij adolescenten: 60-70% zou minder dan 5 porties groeten/fruit eten per dag, 20-30% zelfs minder dan 1 portie/dag, dus nauwelijks. Het onderzoek wijst uit dat een laag verbruik van groenten en fruit geassocieerd is aan een slechte mentale gezondheid.

Dit bevestigt vroegere Australische studies: in verschillende grote studies werd over lange termijn gekeken naar de relatie tussen groente- en fruitconsumptie en stress. Hieruit bleek dat voldoende groenten- en fruitconsumptie de stemming al binnen twee weken kan verbeteren. Op langere termijn waren 3-4 porties goed voor een risicovermindering van 18%, 5-7 porties verlaagden het risico op stress met 23% (bij vrouwen). Vooral groenten zorgden voor het stressverlagend effect, fruit minder.

NB. 1 portie = één tomaat of kleine vrucht, 1/4 komkommer, 3 à 4 soeplepels gekookte groenten, 100 ml soep of groentensap.

Hoe stress voorkomen?
Bescherming en ontwikkeling van cognitie en intelligentie

Meer lezen:
Betere levenskwaliteit door voeding
Welke groenten en vruchten zijn gezond?
Veel groenten eten verlaagt ontstekingsniveau