Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Hoeveel suikerwaren snoept u dagelijks?
ABC GEZONDHEID - Artikels
11 januari 2018
Griepbeleid of marketingcampagne?
| 11/01/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Griepbeleid of marketingcampagne? Peter Doshi, postdoctoraat onderzoek aan de Hopkins Medicine School, heeft ernstige bedenkingen bij het griepbeleid van de VS. Het beleid dat het CDC uitstippelt rond griepvaccinatie heeft meer weg van een reclamecampagne dan met het volgen van een wetenschappelijke visie. Het CDC laat al te graag uitschijnen dat iedereen risico loopt om te sterven aan griep. Ze beweert ook dat het griepvaccin 50% van de wintersterfte kan voorkomen. Onmogelijk, zegt Peter Doshi, want de wintergriep neemt 'slechts' 5% van de sterfte voor haar rekening.

Met griepvaccins zijn heel weinig klinische studies uitgevoerd. Meestal worden cijfers van bevolkingsstudies gebruikt om het effect van griepvaccins in te schatten. Die suggereren dat ze ongeveer 80% van de gevaccineerde mensen beschermen. Niet slecht, maar dan nog moeten we 33 tot 100 personen vaccineren om één griepje te voorkomen. In welke mate de griepprik zwakke bevolkingsgroepen beschermt tegen complicaties of sterfte, weten we dus niet. Griep is niet altijd influenza: volgens een studie in de VS is amper 16% van de mensen die zich grieperig volgen, effectief geïnfecteerd met een griepvirus.

De immuniteit verhogende eigenschappen van vitamine C
Natuurlijke bescherming tegen norovirus

Meer lezen:
Rust, fruit en vitaminen tegen wintervirussen
Natuurlijke bescherming tegen (griep-)virussen
Griep voorkomen met voeding en supplementen

Bronnen:
Doshi P. Influenza: marketing vaccine by marketing disease. BMJ. 13 05 16;346:f3037. doi: 10.1136/bmj.f3037

 

lijn