Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Hoeveel suikerwaren snoept u dagelijks?
ABC GEZONDHEID - Artikels
8 januari 2018
Nieuwe voedingsdriehoek: een verbetering?
| 08/01/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Nieuwe voedingsdriehoek: een verbetering? Onlangs werd in België een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. Bij de huidige wetenschappelijke kennis was de vorige onhoudbaar geworden. Helaas zijn alle grote belangen van de voedingsindustrie gevrijwaard. Ondanks de rode -te mijden- cirkel van schadelijke bewerkte voedingsmiddelen, staan de meest ziekmakende nog in de groene balk bij groenten en fruit: bewerkte vetten, olies en margarines, en graanproducten. Het einde van de obesitas - en chronische ziekten epidemie komt zo nog niet in zicht…

Echte preventie begint bij gezonde voeding: vers en natuurlijk (bij voorkeur biologisch).
Veel groenten en fruit, veel omega-3-vetzuren van kleine, vette visjes en andere gezonde vetten zoals olijf-, vlas- en kokosolie, en ja, boter (met mate).
Koolhydraten: vooral van groenten en fruit, en zo weinig mogelijk van bewerkte graanproducten, inbegrepen brood en pasta.
Voldoende gezonde eiwitten uit vis, eieren en gevogelte (de rest met mate).
En natuurlijk een gezonde leefstijl: voldoende beweging, vermijden van ongezonde stress, een gezond sociaal leven, een positieve ingesteldheid,…

Hoe gezonder eten?
Zwaarlijvigheid niet te licht opnemen

Meer lezen:
Korter leven door ongezonde voeding
Hartziekten: Vetten of koolhydraten?
Eet liefst 800 gram groenten en fruit per dag

Bronnen:
https://www.biogezond.be/assets/3-nieuwevoedingsdriehoek.pdf

 

lijn