Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Heeft u last van reuma?
ABC GEZONDHEID - Artikels
21 september 2010
Minder cardiovasculaire sterfte dankzij voedingsvezels!
| 21/09/2010 |
Terug Verstuur link
lijn
Minder cardiovasculaire sterfte dankzij voedingsvezels! Een vezelrijk dieet is enorm belangrijk in de preventie van hart- en vaatziekten. Dat blijkt nogmaals uit een grootschalige epidemiologische studie.
Aan de studie namen 58.730 Japanners deel. Na 14 jaar vielen er 2000 doden wegens hart- en vaatziekte te betreuren. Diegenen die de meeste vezels aten, hadden 19% minder kans om te overlijden aan een kransslagader-aandoening. De sterkste bescherming kwam van de onoplosbare vezels, met liefst een verminderd risico van 52%! Oplosbare vezels verlaagden het risico met 29%.

Pectine, vlozaad (psyllium), vezels in noten, vlaszaad, gerst en haver zijn oplosbare vezels, terwijl tarwezemelen, cellulose, vezels in groenebladgroenten en bonen van het onoplosbare type zijn. Het onderscheid tussen oplosbare en onoplosbare vezels is nog een beetje ouderwets. Tegenwoordig spreekt men van functionele, fermenteerbare of viskeuze vezels.

Wat kunt u zelf doen om uw cholesterolniveau te verlagen?
Hoe verhoog je de HDL-cholesterol?

Bronnen:
Eshak ES, Tamakoshi A, et al. Dietary fiber intake is associated with reduced risk of mortality from cardiovascular disease among japanese men and women. J Nutr. 2010; Jun 23

 

lijn