Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u vaak keelpijn?
ABC GEZONDHEID - Artikels
14 april 2017
Strategieën om gewicht te verliezen (1)
| 14/04/2017 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Strategieën om gewicht te verliezen (1) Aanpassing van je voedingsgewoonten is de absoluut noodzakelijke voorwaarde om overgewicht te behandelen of te voorkomen. Toch mogen we hulpmiddeltjes niet links laten liggen.

1. Verlaag de opname van vetten

Sommige geneesmiddel zorgen ervoor dat minder vetten worden opgenomen in de darmen, maar ze hebben onaangename bijwerkingen.
Natuurlijke remmers van vetopname zijn chitosan (stof uit schaaldieren), EGCG uit groene thee (en andere kruidentheeën) en de meeste algen.

2. Minder honger
Geneesmiddellen tegen zwaarlijvigheid spelen in op de hongerhormonen, maar hebben jammer genoeg bijwerkingen.
Hoodia gordonii, een Zuid-Afrikaans vetplantje, blijkt de verzadiging ook te verhogen. Hydroxycitroenzuur (HCA) onder andere uit de vruchten van de Garcinia cambogia (ook G. gummi-gutta) behoort ook tot deze groep en blijkt effectief.
Andere kruiden met hongerverlagende eigenschappen zijn: rode ginseng, groene thee, ephedra, bittersinaasappel (Citrus aurantium), de gewone boon en zonnebloempitolie. De mate waarin ze de honger in de praktijk verlagen, is veelal nog onbekend.

Gezond vermageren, hoe doe je dat?
Goede gewoonten voorkomen zwaarlijvigheid

Lees ook:
Slaaptekort veroorzaakt overgewicht
Van lightproducten word je sneller dik
Strategieën om gewicht te verliezen (2)

Bronnen:
Yun JW. Possible anti-obesity therapeutics from nature - a review. Phytochemistry. 10; 71:1625-1641

 

lijn