Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Voelt u zich wel eens moe en zonder energie?
Dagelijks 11%
 
Regelmatig 28%
 
Af en toe 61%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
9 november 2020
Groenten en fruit voor een langer gezonder leven
| 09/11/2020 |
Terug Verstuur link
lijn
Groenten en fruit voor een langer gezonder leven Een studie bevestigt opnieuw dat consumptie van groenten en fruit beschermt tegen kanker en hart- en vaatziekten. Een Brits onderzoek bestudeerde 12 jaar lang de eetgewoonten van 65.000 mensen. Conclusie: iemand die zeven porties per dag groenten en fruit eet, heeft 25% minder kans op kanker en 31% minder risico op hart- en vaatziekten. De sterfte in deze groep lag ook 42% lager dan in de groep van mensen die hoogstens één portie groente of fruit per dag eet.

Groenten lijken beter dan fruit, terwijl verse groenten het sterkste effect hebben. Volgens deze resultaten zou een 2 + 5 regel ideaal zijn: 2 porties fruit en 5 porties groenten per dag. Fruitsap (bevat veel fruitsuiker) en fruit uit blik (bevat siroop) verhogen echter het risico op sterfte met 17%, dus dat zijn niet de gezonde vormen van fruit.
De cijfers werden statistisch gecorrigeerd voor leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, sociale klasse, BMI, alcoholconsumptie en lichaamsbeweging.

Hoe gezonder eten?
Hoe ontstaat kanker?

Meer lezen:
De gratis 'pil' voor een langer leven!
Eet liefst 800 gram groenten en fruit per dag
Groenten en fruit verlagen risico op perifere vaatziekten

Bronnen:
Oyebode O, Gordon-Dseagu V et al. Fruit and vegetable consumption and all-cause, cancer and CVD mortality: analysis of Health Survey for England data. J Epidemiol Community Health. 14 03 31. doi: 10.1136/jech-2013-203500
Miller V et al. Fruit, vegetable, and legume intake, and cardiovascular disease and deaths in 18 countries (PURE): a prospective cohort study. Lancet. 2017 Aug 28. pii: S0140-6736(17)32253-5.

 

lijn