Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
In december ben ik:
ABC GEZONDHEID - Artikels
14 februari 2014
Bescherm je tegen de winterdepressie!
| 14/02/2014 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Bescherm je tegen de winterdepressie! In de winter zijn de dagen kort en de nachten lang. Tijdens deze donkere periode voelt iedereen zich minder fut dan in de lente. Tijdens de winter moet je er daarom extra op letten dat je regelmatig de buitenlucht opzoekt. Een dagelijkse portie lichaamsbeweging versterkt het dag- en nachtritme en maakt je veerkrachtiger tegen een winterdip.

Natuurlijke en doeltreffende middeltjes tegen de winterblues zijn sint-janskruid, SAMe, melatonine en omega-3. Het Omega-3 EPA (Eicosapentaeenzuur) en sint-janskruid worden nu het best wetenschappelijk ondersteund en ze hebben minimale bijwerkingen. Melatonine versterkt het dag-nachtritme dat bij vele mensen verstoord is, niet alleen in de winter. Rond SAMe moet nog meer onderzoek gevoerd worden, maar vele mensen lijken er veel baat bij te hebben.

Hoe het risico op een depressie verkleinen?

Meer lezen:
Sint Janskruid, een natuurlijk antidepressivum
Hulpmiddelen tegen winterdepressie
De vitamine D-dip tijdens de winter

Bronnen:
Seasonal affective disorder (SAD). Mayo Clinic Sept. 22, 2011

 

lijn