Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Voel je je lekker in je vel?
ABC GEZONDHEID - Artikels
26 januari 2018
Welke groenten en vruchten zijn gezond?
| 26/01/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Welke groenten en vruchten zijn gezond? Uit de grootschalige EPIC-studie bleek dat het meeste gezondheidsvoordeel te halen valt met een dagelijkse consumptie van 800 gram groenten en fruit, iets wat de Westerse mens zelden haalt. Kleinere hoeveelheden zijn ook gezond, maar wegen niet op tegen de risicoverlaging die kan bereikt worden met 10 porties per dag: 28% minder hart- en vaatziekten, 33% minder beroerte, 13% minder kanker, 31% minder risico op vroegtijdig overlijden.

Nog enkele preventieverbanden:
- Cardiovasculair én vroegtijdige dood: appels, peren, citrusvruchten, groene bladgroenten, koolsoorten.
- Reduceren kankerrisico: groene en geel/oranje groenten, koolsoorten (kruisbloemigen, ook waterkers e.d.).
De risicovermindering geldt zowel voor verse als bereide groenten en fruit.
En allicht ook voor:
- niet onderzochte groenten- en fruitsoorten,
- voor grotere hoeveelheden dan 800 gram (nog te weinig data voor beschikbaar),
- voor andere en meer gespecificeerde risico’s zoals bloeddruk- en cholesterolregulatie, immuniteit, Oxidatieve stress, enz…

* Eén portie = 80 gram = kleine appel, grote mandarijn, 3 opgehoopte lepels bereide groenten…

Geef je hart de optimale bescherming!
Wat kunt u zelf doen om uw cholesterolniveau te verlagen?

Meer lezen:
Korter leven door ongezonde voeding
Eet liefst 800 gram groenten en fruit per dag
Groenten en fruit verlagen risico op perifere vaatziekten

Bronnen:
Aune D et al. Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality-a systematic review and dose response meta-analysis of prospective studies. Int J Epidemiol 2017; 46(3):1029-56.

 

lijn