Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Heeft u last van reuma?
ABC GEZONDHEID - Artikels
11 januari 2021
Bescherm je tegen de winterdepressie
| 11/01/2021 |
Terug Verstuur link
lijn
Bescherm je tegen de winterdepressie In de winter zijn de dagen kort en de nachten lang. Tijdens deze donkere periode voelt iedereen zich minder fut dan in de lente. Tijdens de winter moet je er daarom extra op letten dat je regelmatig de buitenlucht opzoekt. Een dagelijkse portie lichaamsbeweging versterkt het dag- en nachtritme en maakt je veerkrachtiger tegen een winterdip.

Natuurlijke en doeltreffende middeltjes tegen de winterblues zijn saffraan, sint-janskruid, kamille, vitamine D, SAMe en omega-3. Melatonine versterkt het dag-nachtritme dat bij vele mensen verstoord is, niet alleen in de winter.

Hoe het risico op een depressie verkleinen?
Hoe hyperventilatie voorkomen?

Meer lezen:
Antidepressiva gelinkt aan autisme
Houd je humeur op peil in de winter
De meest eenvoudige remedie tegen stress

Bronnen:
Seasonal affective disorder (SAD). Mayo Clinic 09. 22, 11
Miller AL. Epidemiology, etiology, and natural treatment of seasonal affective disorder.
Altern Med Rev. 05 03;10(1):5-13.
Wirz-Justice A et al. Prevalence of seasonal depression in a prospective cohort study. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci. 2019 Oct;269(7):833-839.

 

lijn