Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Versterkt u actief uw weerstand?
ABC GEZONDHEID - Artikels
5 september 2016
Cafeïne zinloos bij langdurig slaaptekort
| 05/09/2016 |
Terug Verstuur link
lijn
Cafeïne zinloos bij langdurig slaaptekort Slaapgebrek doet je aandacht verslappen en met enkele kopjes koffie kun je dat een beetje verhelpen. Toch, al na drie korte nachten van vijf uur slaap verdwijnt het gunstige effect van cafeïne. Cafeïne houdt je niet scherp als je meerdere nachten te weinig geslapen hebt. Dr. Tracy Jill Doty heeft dit effect in opdracht van het Amerikaanse ministerie van defensie bestudeerd.

Na drie dagen verstoorde nachtrust scoorden 24 deelnemers die twee keer per dag 200 mg cafeïne namen, niet beter op een batterij van psychologische tests dan de 24 deelnemers die een placebo namen. Cafeïne is dus geen goede stimulans voor onuitgeslapen hersenen. Bovendien kan koffie 's avonds of laat in de namiddag de nachtrust verstoren. Een kopje koffie bevat 60 tot 260 mg cafeïne.

Nooit meer moe, hoe doe je dat ?
Hoe behandel je slapeloosheid op een natuurlijke wijze?
Een goede slaaphygiëne voor een goede slaap

Meer lezen:
Slaap tussen 7 en 9 uur per nacht
Koffie verhoogt de concentratie niet
Cafeïne verergert opvliegers en nachtzweten

Bronnen:
Caffeine Efficacy Across a Simulated 5-day Work Week with Sleep Restriction. Abstract. 13 juni 2016, Poster Presentation SLEEP 2016

 

lijn