Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Neemt u voedingssupplementen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
25 januari 2021
Zure kersen voor betere slaap
| 25/01/2021 |
Terug Verstuur link
lijn
Zure kersen voor betere slaap Twee glazen kersensap kan de slaaptijd met bijna anderhalf uur verhogen bij senioren met slapeloosheid. Slapeloosheid is een frequent probleem bij mensen ouder dan 65. Niet alleen is het irritant en vermoeiend, slapeloosheid verhoogt ook pijnklachten, bloeddruk en storingen aan het suikermetabolisme.

Zure kersen (krieken) zijn een natuurlijke bron van melatonine, de stof die de hersenen een signaal geeft dat de nacht is begonnen. De robijnrode kleurstoffen uit kersen zouden ook een rol spelen. Volgens wetenschappers verhinderen deze stoffen de afbraak van tryptofaan, de stof waaruit serotonine wordt gemaakt. Slapeloze mensen breken tryptofaan te snel af, waardoor een disbalans ontstaat in hersenstoffen die de slaap regelen.

Een goede slaaphygiëne voor een goede slaap
Hoe behandel je slapeloosheid op een natuurlijke wijze?

Meer lezen:
Kersen zijn supergezond
Slaappil voor betere nachtrust?
Herstel je slaapritme met melatonine

Bronnen:
Liu AG, Tipton RC, Pan W, et al. Tart cherry juice increases sleep time in older adults with insomnia. Experimental Biology 28 03 14

 

lijn