Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u een gezonde levenswijze?
Ja, ik let op! 67%
 
Afhankelijk van de dag 21%
 
Nee, niet echt 8%
 
Gezonde levenswijze? 4%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
3 april 2019
Fit de lente in
| 03/04/2019 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Fit de lente in Voorkom winterdips, vermoeidheid komt veel voor naarmate de winter vordert: weinig licht, donkere dagen met slecht weer, te weinig frisse lucht, te weinig vitamine D, af en toe eens ziek zijn, de griep,… En als klap op de vuurpijl: omschakelen van winter- naar zomeruur stuurt je bioritme helemaal in de war.
Je zou van minder moe en down worden. Winterblues komen dan ook vaak voor op het einde van het winterseizoen. Je hebt niet alleen minder energie, ook geheugen en concentratie lijden er onder, en dikwijls heb je gewoon helemaal geen zin of energie meer…

Enkele eenvoudige tips:
- Zorg voor voldoende licht en frisse lucht, ga iedere dag eens buitenshuis, weer of geen weer.
- Zorg voor voldoende vitamine D en andere vitamientjes: Eet voldoende fruit en groenten, en neem een multi en/of adaptogeen (Ashwaganda, Maca, ginseng,…).
- Verwen jezelf met een sauna, massage, aromatherapie, of iets anders…

Hoe gezonder eten?
Hoe lentemoeheid voorkomen?

Meer lezen:
Lente: naar buiten!
Fitter met magnesium
Vitamines en immuunsysteem

Bronnen:
Nussbaumer-Streit B et al. Implementing prevention of seasonal affective disorder from patients' and physicians' perspectives - a qualitative study. BMC Psychiatry. 2018 Nov 26;18(1):372
Szabó B et al. The role of serum total and free 25-hydroxyvitamin D and PTH values in defining vitamin D status at the end of winter: a representative survey. J Bone Miner Metab. 2017 Jan;35(1):83-90.
Shakeri H et al. Do sufficient vitamin D levels at the end of summer in children and adolescents provide an assurance of vitamin D sufficiency at the end of winter? A cohort study. Pediatr Endocrinol Metab. 2017 Oct 26;30(10):1041-1046.

 

lijn