Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Neemt u (een) antioxidant(en)?
ABC GEZONDHEID - Artikels
9 mei 2016
Snelwandelen om in vorm te geraken
| 09/05/2016 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Snelwandelen om in vorm te geraken De lente is in het land. Veel mensen willen terug gaan sporten of willen overgewicht voorkomen. Mogen we u het snelwandelen aanraden? Voor mannen en vrouwen die maanden of jaren niet aan sport hebben gedaan, ouder zijn dan 40 jaar en toch terug in topconditie willen geraken , is snelwandelen de sport bij uitstek. Lopen belast teveel de spieren en de gewrichten. Uit een studie die verscheen in de 'American Journal of Preventive Medicine' blijkt dat wandelen aan een tempo van 100 stappen per minuut voldoende is om de conditie pijnloos terug op te bouwen. Mensen wandelen normaal aan een tempo van 75 tot 80 passen per 60 seconden. Het ritme van 100 stappen is echter makkelijk haalbaar.

Aan dit tempo versterkt men de hart- en longfunctie en revitaliseert men het hele lichaam. Voorwaarde is wel dat men minimaal 150 minuten per week wandelt. Dit betekent 5 dagen per week 30 minuten stappen en twee rustdagen. Meer mag vanzelfsprekend ook.

Hoe lentemoeheid voorkomen?
Slappe spieren voorkomen

Lees ook:
Je energie terug vinden
Natuurwandelingen kneden het brein!
Hoe pak je voorjaarsmoeheid het beste aan?
Bewegen beste remedie tegen metabool syndroom

Bronnen:
Boone-Heinonen J, Evenson KR, Taber DR, Gordon-Larsen P.
Walking for prevention of cardiovascular disease in men and women: a systematic review of observational studies. Obes Rev. 09;03;10(2):204-17.

 

lijn